Zo wordt meer groenten eten veel makkelijker (met kookfilmpje!)

meer groenten eten

Vind je het ook zo lastig, meer groenten eten?

Toen ik enkele jaren geleden met Paleo begon, wist ik dat ik mijn groenten-inname flink op zou moeten hogen. Niet alleen vanwege mijn gezondheid, maar ook omdat ik anders toch sneller honger had en weer geneigd was om naar een heerlijk baksel te grijpen. Dat was weliswaar een verantwoorde snack, maar niet geschikt om mezelf te vullen terwijl dat ook met groenten kon!

Groenten koken of stomen vind ik eigenlijk heel erg saai en dat heb ik ook altijd gevonden. Ookal kook je de groenten beetgaar, dan nog vind ik er echt niet zo veel smaak aan zitten. Wokken was meestal de bereidingswijze van mijn keuze, maar ook dat raakte ik op een gegeven moment beu. Gelukkig ontdekte ik dat je groenten óók kunt roosteren. Heel gemakkelijk, snel en foolproof (mits je de kookwekker zet..). Wat me vooral verraste was de smaak van geroosterde groenten. Zo ontzettend lekker, ineens kregen groenten voor mij een heel ander imago. Dit was nu echt niet meer iets wat ik moest eten, maar iets waar ik echt naar uit kon kijken. Voor mij is dit de ideale tip voor meer groenten eten.

En nu is dat nog steeds zo. Zodra ik geen zin of geen tijd heb om uitgebreid te koken, dan rooster ik gewoon wat groenten in de oven. Heerlijk. Het is niet voor niets dat ik de hashtag #1kggroentenperdag op instagram heb bedacht en regelmatig gebruik. Je mag namelijk écht een kilo groenten per dag eten, dan pas krijg je voldoende voedingsstoffen binnen en zul je ook niet zo snel honger of trek hebben in iets minder gezonds.

Ik merk echter wel dat roosteren niet voor iedereen even makkelijk is, of dat het een soort drempel is waarbij je over de Hollandse doodgekookte-groenten-cultuur heen stapt. Om je te laten zien dat het écht zo ontzettend makkelijk is, heb ik het op film gezet. Zo wordt meer groenten eten echt een makkie!


Geroosterde groenten
 
Voorbereiding
Kooktijd
Totale tijd
 
Auteur:
Personen: 2
Ingrediënten
Een aantal stevige groentesoorten naar keuze:
  • broccoli
  • pastinaak
  • bloemkool
  • rode biet
  • knolselderij
  • koolraap
  • meiraapjes
  • koolrabi
  • zoete aardappel
  • pompoen
Vet naar keuze:
  • kokosolie (gesmolten)
  • biologische palmolie (gesmolten)
  • avocado olie
  • rundervet
Bereiding
  1. Verwarm de oven voor tot 200 graden Celsius en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  2. Snijd wat groenten naar keuze in gelijke blokjes en leg deze op de bakplaat.
  3. Hussel ongeveer 1 el van het vet naar keuze door de groenten en verdeel deze vervolgens over de bakplaat.
  4. Rooster de groenten in 15-25 minuten gaar.
  5. Broccoli heeft slechts 15-20 minuten nodig in de oven, de andere groenten 20-25 minuten.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.