Peulvruchten

Over het algemeen worden peulvruchten als erg gezond gezien. Maar zijn ze ook zo gezond? Hieronder leg ik je de belangrijkste reden uit om peulvruchten te vermijden.

Peulvruchten bevatten (net als granen en pseudogranen) anti-nutriënten. Deze stoffen prikkelen en beschadigen de darmwand, daardoor komen er bijvoorbeeld onverteerde voedseldeeltjes in het lichaam terecht. Omdat deze deeltjes nog onverteerd zijn, herkent ons lichaam ze als ‘de vijand’ met een immunologische reactie tot gevolg.

Bovendien kost het afbreken van de anti-nutriënten in voedingsmiddelen ons heel wat voedingsstoffen. Een product kan nog zoveel voedingsstoffen (vitaminen, mineralen) bevatten, wanneer ons lichaam deze stoffen direct nodig heeft om een grote hoeveelheid anti-nutriënten af te breken is er voor ons lichaam geen ‘winst’.

Bij peulvruchten is dat het geval. Het kost je lichaam zodanig veel voedingsstoffen om het te verteren en verwerken, dat het niets oplevert. Het eten van peulvruchten is dus eerder een belasting voor je lichaam, dan dat het je helpt om optimaal te kunnen functioneren.

Let op: Pinda’s zijn ook peulvruchten!

Benieuwd hoe het nu zit met soja? Klik hier om meer te lezen.

beans-557268_1280

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.