Zuivel

Zuivel omvat:

  • Melk
  • Yoghurt
  • Kaas
  • Kwark
  • Roomboter
  • …en alle andere producten die gemaakt zijn van dierlijke melk.

Het maakt dus niet uit of het gaat om de melk van een koe, geit, paard of kameel.

De gemiddelde Hollander is opgegroeid met zuivel: elke ochtend een glas melk, en tussen de middag nog een keer. Misschien zelfs nog een glas voor het slapen gaan. We ontbeten met yoghurt en als desserts aten we veelal vla of kwark. Alles op basis van zuivel.

Maar is het ook zo gezond? Zorgt zuivel echt voor sterke botten? Nou.. nee.

Als kind krijgen we -als het goed is- borstvoeding van onze moeder, en in die tijd kunnen we als mens prima melk verteren. Ons lichaam maakt de juiste enzymen aan om dat te doen. Het probleem zit hem echter in de afkomst van de melk: we zijn als mens gemaakt om de melk van onze moeder te verteren. Niet die van een koe, en ook niet van een ander dier.

Kalfjes groeien bijvoorbeeld in ongeveer een jaar op tot grote, volwassen koe. De melk die het kalf van zijn moeder krijgt bevat precies de goede samenstelling om het kalf zo groot en sterk mogelijk te laten worden. Mensen doen er echter zo’n 18 jaar over om volledig op te groeien. Dat is nogal een verschil! Wij hebben dan ook niet dezelfde voedingsstoffen of hormonen nodig als een kalf, want bij ons hoeft het niet zo snel te gaan. (stel je voor wat er zou gebeuren wanneer we als mens olifantenmelk zouden drinken!)

Nu je je daar een beeld van hebt gevormd, zijn er in het menselijk lichaam heel wat processen die het voor ons niet ideaal maken om melk te (blijven) drinken. Na een aantal jaar hebben we als mens geen borstvoeding meer nodig om ons van voldoende voedingsstoffen te voorzien. Op dat moment stopt het lichaam met de aanmaak van de enzymen om melk te kunnen verteren: we hebben het immers niet meer nodig.

Lactose

Blijven we toch melk drinken, dan wordt het steeds lastiger om dit af te kunnen breken.
Zuivel bevat onder andere lactose, melksuiker. Om lactose te kunnen verteren hebben we het enzym lactase nodig. Ons lichaam maakt dit enzym in principe niet meer of in slechts heel kleine hoeveelheden aan. Wanneer we dan toch zuivel drinken of eten, kan niet alle lactose worden afgebroken en dat kan vervelende klachten tot gevolg hebben. Hierbij kun je denken aan een opgeblazen buik, buikpijn, winderigheid, diarree, enzovoorts.

Caseïne

Een groter probleem is echter caseïne: het melkeiwit. Caseïne zorgt ervoor dat er een soort slijmlaag in de maag en darmen achter blijft, hierdoor kunnen belangrijke voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen niet goed op worden genomen in het lichaam.
Bovendien is caseïne zodanig lastig te verteren dat dit proces ons meer vitaminen en mineralen kost, dan het drinken of eten van melkproducten ons oplevert. Daarnaast kan caseïne bij veel mensen een reactie van het immuunsysteem opwekken, met bijbehorende klachten.

Let op: bovenstaande informatie geldt voor alle producten die gemaakt zijn van dierlijke zuivel. (dus ook kwark, room, enzovoorts)

Kaas

Het harde gedeelte van kaas bestaat voor een zeer groot deel uit caseïne: hoe harder de kaas, des te groter het aandeel caseïne. In alle gevallen geldt dat de concentratie caseïne in kaas vele malen groter is dan je in melk zou vinden.

Yoghurt

De ‘yoghurt’ zoals wij die kennen bestaat voornamelijk uit gepasteuriseerde melk (dat houdt min of meer in dat alles wat wel goed is aan melk eruit is gehaald/onschadelijk is gemaakt) met wat toegevoegde probiotica. Het is voor de meeste mensen zeker nuttig om wat probiotica aan hun voedingspatroon toe te voegen, maar dit hoeft natuurlijk niet in combinatie met een zuivelproduct. De negatieve effecten van melk vermijd je daar namelijk niet mee.

Een betere manier om probiotica binnen te krijgen is door gefermenteerde groenten te eten, zoals zuurkool of augurken. En probiotische drankjes te drinken zoals kombucha en (water)kefir.

Roomboter

Roomboter is een van de zuivelproducten die je wél zou kunnen gebruiken binnen het Paleo voedingspatroon. Roomboter bevat voornamelijk vet. Dat vet is een prima brandstof voor de mens. Roomboter bevat slechts heel kleine hoeveelheden caseïne.
Ben je echter gevoelig voor zuivelproducten? Dan zou je Ghee misschien wel kunnen verdragen. Ghee is geklaarde roomboter en bevat echt 100% puur vet. De laatste beetjes caseïne en andere eiwitten zijn daarbij uit de roomboter verwijderd, waardoor het voor de meeste mensen zeer goed verteerbaar is.

Calcium

Maar.. Zuivel heb je toch nodig om voldoende calcium binnen te krijgen?? Nee hoor. Zuivel bevat inderdaad veel calcium, maar dit is erg lastig op te nemen voor ons lichaam. Het verteren van zuivelproducten kan zelfs zo lastig voor ons lichaam zijn, dat het calcium onttrekt aan onze botten. Dat is niet de bedoeling!

Waar kun je dan wél calcium uit halen? Dat is simpel! Onderstaande voedingsmiddelen bevatten meer dan genoeg calcium om jou van je dagelijkse behoefte te voorzien.

  • Zeewier
  • Boerenkool
  • Groene kool
  • Ui
  • Broccoli
  • Spinazie
  • Koolrabi
  • Amandelen
  • Hazelnoten
  • Vijgen

Plus nog veel meer groenten, vruchten, noten en zaden. Reden genoeg dus om lekker veel groenten te eten!

cow-759018_1280

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.