Oerbrood? Dat beleg je zo.

Oerbrood beleg

Paleo brood.

Ik kan me niets wat tegenstrijdiger klinkt voor de geest halen. Het zijn twee woorden die helemaal niet bij elkaar passen. In de oertijd hadden ze geen brood: of het nu gemaakt was van Paleo ingrediënten of niet.

In mijn vorige artikel legde ik al uit hoe je Paleo baksels het beste kunt benaderen. Maar ik ben er om je te helpen en ik wil je dan ook alle handvatten aanreiken die je nodig hebt om het Paleo voedingspatroon zo goed mogelijk onder de knie te krijgen. Op een manier die in JOUW leven past. En wie ben ik dan om je te vertellen dat je beter geen Paleo brood kunt eten wanneer jij dat zo handig en lekker vindt?

Ik wil hiermee niet zeggen dat we massaal aan het Paleo brood (en andere baksels) moeten gaan. In tegendeel. Ik heb liever dat je het niet doet, maar wanneer je dit soort dingen wél regelmatig wilt eten dan heb ik allerlei tips voor je om het nog net wat gezonder te maken. En het blijft makkelijk, dat beloof ik.

Bekijk het eens op deze manier: is jouw Paleo boterham de basis van je maaltijd? Of is het een extraatje, een kleine aanvulling?

Dat laatste is wat het zou moeten zijn: extra. Niet de basis van je maaltijd (dat zijn nog altijd de groenten!) maar gewoon iets wat je erbij eet omdat het makkelijk en lekker is. Om groenten steeds meer te integreren in je lunch of ontbijt geef ik je wat tips & trucs om zo’n Paleo boterham te beleggen: wat eet je erop en wat eet je erbij? In onderstaand filmpje leg ik het je helemaal uit.

In het filmpje ga ik uit van mijn recept voor Oerbrood. Dit is een ontzettend makkelijk te maken broodje, zo makkelijk dat ik dat niet op film wilde zetten want het is echt een kwestie van ‘gooi alle ingrediënten bij elkaar, goed roeren, bakken, en klaar’. Echt waar! In het filmpje heb ik het brood in een vierkante bakvorm gebakken zodat het lekker plat zou zijn. De baktijd werd daarmee aanzienlijk korter: in slechts 20 minuten was het broodje al klaar.

Nog meer inspiratie nodig? Onderstaande lijst geeft je gezonde opties waar je jouw Oerbrood mee kunt beleggen óf een salade mee samen kunt stellen.

  • Geprakte avocado
  • Gerookte zalm
  • Omelet
  • Radijs
  • Augurk
  • Witlof
  • Rode biet
  • Ontbijtspek
  • Rosbief
  • Artisjok dip
  • Romaine sla

Een ander voordeel van het Oerbrood is dat het absoluut geen zoetigheid bevat: alleen noten, zaden, eieren, kokosolie en wat zout. Meer niet! Met dit broodje heb je dus zeker geen suikerdip achteraf, mits je het juiste beleg gebruikt.

Kun je echt niet zonder zoet tijdens ontbijt of lunch? Bekijk dan het EetPaleo Suikervrij programma eens, dat helpt jou van je suikerverslaving af te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.