Banaan vs. Bakbanaan

Banaan vs Bakbanaan

Bij ieder recept met bakbanaan wat ik plaats krijg ik gegarandeerd minstens één keer de vraag: “Kan dit ook met gewone banaan?”

Mijn antwoord is steevast “nee, dat kan niet.” Dat klinkt misschien niet aardig, maar het kan ook echt niet. Door een gewone banaan te gebruiken in plaats van een bakbanaan (en andersom) krijg je namelijk een heel ander resultaat. Ik bedoel maar, in je verse fruitsalade snijd je ook niet even een bakbanaan, toch?

Om jullie wel wat uitleg te geven over mijn enigszins botte antwoord, leg ik hier uit waarom je die twee dan toch echt niet uit kunt wisselen.

De verschillen tussen banaan en bakbanaan

We kennen ze allebei, bananen en bakbananen, ze lijken zelfs op elkaar en zijn ook nog eens familie van elkaar. Maar toch is er een groot verschil! Het is niet voor niets dat de gewone banaan volop in onze supermarkten te vinden zijn en de bakbananen vrijwel alleen bij de toko.

Jammer, want bakbananen zijn heel veelzijdig in gebruik, erg gezond én heel lekker.

Waar we in Nederland massaal bananen eten als fruit, wordt de bakbanaan in enorm veel gerechten in Midden- en Zuid-Amerika en Afrika gebruikt als zijnde een groente. Hieronder heb ik de grootste verschillen voor je op een rijtje gezet:

BanaanBakbanaan
Zoet van smaakZetmeelrijk
In gerechten gebruikt als fruitIn gerechten gebruikt als groente
Zacht van structuurHard, stevig van structuur
Korter dan bakbananenLanger dan bananen
Dunnere schilDikkere schil
Alleen rauw te eten wanneer deze rijp (geel) isNiet geschikt om rauw te eten
Bevat 83% vochtBevat 65% vocht
In alle stadia van rijpheid (van groen tot zwart) te gebruiken in gerechten

Het grootste verschil zit hem in de smaak en structuur: een banaan is erg zoet en zacht, maar de bakbanaan juist zetmeelrijk en stevig. Een voordeel van de bakbanaan is dat je deze ook groen kunt eten: soms heeft dat zelfs de voorkeur in een recept vanwege de structuur die het aan een gerecht heeft.

Daarnaast is een groene bakbanaan bijvoorbeeld heel rijk aan ‘resistent zetmeel’: een zetmeel wat een goede darmflora bevordert. (meer daarover lees je hier) Hoe geler/zwarter de bakbanaan is, des te meer van deze zetmelen er om zijn gezet in suikers wat op zijn beurt leidt tot een zoetere smaak.

Een gewone banaan bevat nog meer suikers en heeft bovendien ook een hoger vochtgehalte; het bevat juist een veel lagere hoeveelheid zetmeel. Over het algemeen zorgen zetmelen voor een stevig doch elastisch bindend effect waardoor het eindresultaat (zoals bijvoorbeeld deze wraps) óók stevig maar toch flexibel wordt.

Wie een gewone banaan aan eenzelfde recept toe zou voegen zal zien dat de baktijd een stuk langer is (vanwege het vochtgehalte) en het eindresultaat zacht, slap en breekbaar is. Dat is eigenlijk het verschil tussen een goed gelukt recept en een totale mislukking.

Bakbanaan in een recept – groen of geel?

Misschien ben je al overtuigd en wil je graag iets met bakbanaan gaan maken (ik hoop het, want het is echt lekker!). Alleen dan loop je weer tegen het volgende punt aan: neem je een groene of gele bakbanaan mee??

In de meeste van mijn recepten met bakbanaan staat precies aangegeven welke variant je nodig hebt. Meestal zal dat een groene bakbanaan zijn. Kun je ook een gele gebruiken? Ja, maar dan verandert de smaak van het recept aanzienlijk en daarnaast heeft dit ook invloed op de structuur. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen bevat een groene bakbanaan tenslotte meer zetmeel, en een gele bakbanaan meer suikers. De gele variant is dus echt een stuk zoeter van smaak dan de groene. Hoe groener – des te neutraler van smaak.

Ook tijdens het bakken merk je het verschil tussen een groene en gele bakbanaan. Een groene bakbanaan is lastig om te schillen, maar wanneer je er mee gaat bakken is deze juist gemakkelijker om mee te werken. Deze zal veel minder snel aanbakken dan een gele/zwarte (vanwege het suikergehalte).

Lees dus altijd goed het recept en gebruik het liefst het soort bakbanaan wat aangegeven staat.

Bakbanaan: de moeite waard

Toch is dat tripje naar de toko om bakbananen te halen echt de moeite waard! Probeer het maar eens. Bakbananen zijn over het algemeen erg goedkoop, gezond, lekker en echt heel veelzijdig.

Mijn favoriete manier om een (liefst groene!) bakbanaan te eten als een soort chips. Je snijdt de bakbanaan in schijfjes en bakt ze vervolgens aan beide kanten goudbruin in wat kokosolie. Bestrooid met wat grof zout en knoflookpoeder is dat voor mij een echte traktatie! Hier vind je het recept (met video).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.