De 80/20 regel, maak jij er misbruik van?

DE 80-20 REGEL

“Nee, ik eet niet helemaal Paleo. Ik volg de 80/20 regel.”

Bij het horen of lezen van zo’n opmerking komen er altijd een heleboel vragen in me op. Want ik denk daar dus heel anders over, die 80/20 regel. Liefst zou ik hem afschaffen. Ook al begrijp ik heel goed waarom mensen deze regel gebruiken! Ik zal het je uitleggen.

De 80/20 regel wordt in heel veel disciplines gebruikt en er worden meerdere betekenissen aan gegeven. Meerdere betekenissen aan de 80/20 regel? Ja, inderdaad.

Hij wordt binnen de voedingswereld opgevat als: wanneer je 80% van de tijd iets ‘goed’ doet, maakt het niet uit wat je in de overige 20% van de tijd doet. Die overige 20% heeft geen invloed op het resultaat. Klinkt logisch.
In het boek The 4-Hour Workweek van Tim Ferriss (aanrader om te lezen trouwens) wordt het concept van de 80/20 regel echter uitgelegd als:
Je bereikt 80% van het resultaat in 20% van je tijd. In de overige 80% van de tijd die je ergens aan besteedt bereik je slechts 20% van het resultaat. Dit wordt ook wel het Pareto principe genoemd.

“Hmm… Dus als ik 20% van de tijd gezond eet, heb ik al 80% van mijn resultaat behaald?”
Nee, zo simpel is het ook weer niet 😉

Het gaat erom waar je focus ligt. En helaas ligt die focus bij heel veel mensen daadwerkelijk bij die 20%. Want wat eet je allemaal in die 20% van de tijd? Meestal zijn dat de cheatmeals en cheat-days (die zich vaak vertalen in een cheat-weekend). De rest van de week (80%) is je lichaam aan het herstellen van je uitspattingen, tot het weer tijd is voor zo’n ‘cheat’ maaltijd. Het resultaat? Nou, dan voel je jezelf niet zo goed. Die 20% waarin je ongezond eet, bepaalt dan inderdaad voor 80% hoe je je voelt.

Zonde, want het hoeft helemaal niet zo te zijn!

“Ja maar, in die 20% eet ik gewoon lekker en verwen ik mezelf.”

Als je in de 80% dat je wél gezond eet het idee hebt dat je niet lekker eet en jezelf niet verwent, dan klopt er iets niet. Sorry dat ik het even zo zeg, maar zo denk ik erover.
Voeding hoort altijd lekker te smaken. Gezonde voeding is gelijk aan pure verwennerij voor je lichaam, daarmee zorg je juist zo goed voor jezelf. Daardoor krijg je volop energie en kun je lekker genieten van het leven.

Ik kan me dus niet voorstellen dat die mooie gerechten vol groenten helemaal niet lekker zijn. Smaken je maaltijden echt niet zo goed als je zou hopen? Dan is de kans groot dat je last hebt van een suikerverslaving (die je 20% van de tijd toelaat). Dat is zelfs een heel vaak voorkomende reden waarom mensen de behoefte voelen aan zo’n 80/20 regel. Zo’n regel is echter niet de oplossing. Afkicken van je suikerverslaving wel.

Als je van je suikerverslaving af bent kun je veel beter luisteren naar je lichaam en de signalen die het afgeeft. Dan pas proef je hoe het eten echt smaakt (hee, die maaltijden vol groenten zijn eigenlijk echt wel lekker), en het fijnste: de behoefte aan zoetigheid is heel veel minder. Dan pas bepaal je zelf wat je wanneer gaat eten en hoef je je niet door regels te laten leiden.

Ontbijtjes overzicht

Moet je dan altijd 100% Paleo eten?
Nee hoor.

Probeer de 80/20 regel alleen niet te zien als excuus om regelmatig minder gezond te eten. Jij bepaalt wat je in je mond stopt, niemand anders. Jij bepaalt dus ook wat goed voor je is en wat niet. En als jij je er goed bij voelt om een stuk (niet Paleo) taart te eten bij je favoriete koffietentje, ga dan gerust je gang en geniet ervan!! Maar geniet óók van de keren dat je wel gezond eet. Geniet van de keren dat je je eigengemaakte salades meeneemt naar je werk, dat je thuis zelf groenten hebt gesneden en daar een maaltijd (zonder pakjes of zakjes) van hebt gemaakt en geniet van de slowcooker die al staat te pruttelen als je ’s avonds thuis komt.

Dan doe je gewoon 100% waar JIJ jezelf goed bij voelt, en dan behaal je dus ook het maximale resultaat. Regeltjes? Die heb je dan helemaal niet nodig.

Disclaimer: Dit artikel is niet geschreven om iemand persoonlijk aan te vallen. Ik begrijp heel goed waarom een 80/20 regel houvast kan geven en een handige leidraad kan zijn. Dat is het namelijk ook, maar alleen wanneer je hem op de juiste manier gebruikt. De keerzijde is echter groot en daarom heb ik er voor gekozen deze te belichten. We zijn allemaal zo in de ban van regeltjes dat we al snel vergeten te doen wat echt goed voor ons is. En daar wil ik je bij helpen: doen waar jij je goed bij voelt. Als je de 80/20 regel daarbij graag vast wilt houden is dat natuurlijk helemaal prima!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.