goede voornemens

Goede voornemens? Zo maak je ze zinvol

goede voornemensGoede voornemens. Hoe vaak heb jij ze al gehad? Ik talloze keren. Ieder jaar bedacht ik welke dingen ik beter moest doen, zoals vaker sporten, gezonder eten en een paar kilo afvallen. Maar aan het einde van januari was alles weer terug naar normaal en was er weinig veranderd.

Kan dat niet anders? Jazeker! Door op een andere manier te kijken naar voornemens. Hierdoor zal het veel makkelijker worden en lukt het wél. Ik zal het je uitleggen.

Zo maak je voornemens zinvol

Het begin van het jaar is een mooi moment om na te denken over het leven en om nieuwe plannen te maken. Waar ben je tevreden over? Wat kan beter? Hoe kun je ervoor zorgen dat je dat kunt realiseren?

Net als een opgeruimd bureau, is het begin van het jaar een fijn moment om te beginnen. Je hebt waarschijnlijk meer energie en motivatie dan op een ander moment in het jaar. Maar om ervoor te zorgen dat het daadwerkelijk lukt, heb je wel de juiste insteek nodig.

Wat ik daarmee bedoel? Goede voornemens moeten positief en constructief zijn, in plaats van negatief en vaag.

In plaats van ‘5 kilo afvallen’, is de insteek om ‘goed voor je lichaam te zorgen’ veel beter. Je gezondheid is immers veel meer waard dan slank zijn.

Ga daarom eens bij jezelf na: waarom heb je een bepaald voornemen? Welke persoonlijke waarden (bijvoorbeeld: gezondheid, zelfliefde, een goede balans tussen werk en privé, intuïtie, familie) heb jij die daarbij aansluiten? Kloppen die voornemens dan nog steeds of kun je ze anders formuleren zodat het wel past?

Wat ook helpt is om het voornemen zo praktisch mogelijk te maken. In plaats van het vage voornemen om  ‘gezonder te eten’ kun je bijvoorbeeld het plan maken om iedere zondagmiddag te gaan mealpreppen, of om altijd zonder pakjes en zakjes te gaan koken. Hoe concreter, hoe beter!

En vergeet daarbij vooral niet: wees lief voor jezelf. Goed voor jezelf zorgen is zo ontzettend belangrijk. Niet alleen met lekker eten, maar juist ook met gezonde voeding, voldoende beweging en slaap. Daardoor zit je veel lekkerder in je vel en is het makkelijker om gezonde keuzes te maken.

Goede voornemens zinvol

Gezonde goede voornemens

Maar wat zijn dan gezonde goede voornemens en hoe kun je die in de praktijk brengen? Ik heb er een aantal op een rij gezet, zodat je er gelijk mee aan de slag kunt. Dat hoeft niet perfect, maar op een manier die voor jouw haalbaar is.

1. Voeding

Natuurlijk is gezonde voeding belangrijk. Vooral voldoende groenten iedere dag is essentieel om alle voedingstoffen binnen te krijgen. Maar wat ik nog belangrijker vindt, is dat voeding iets leuks en positiefs is.

Genieten zonder schuldgevoel. Gezond eten omdat je er goed bij voelt, niet omdat het ‘moet’. Het is geen kwestie van discipline of wilskracht, maar van een ontspannen manier van omgaan met voeding. Op die manier voelt gezond eten als een manier om jezelf te voeden en voelt het nooit als een verplichting.

Wil je graag beginnen met Paleo of in ieder geval puurder eten? Dit zijn een paar handige tips:

  • Plan. Maak een maaltijdplan voor meerdere dagen en doe alvast boodschappen voor alle dagen. Op die manier is de kans veel kleiner dat je iets anders eet. Mealpreppen is daarbij ontzettend handig, op die manier maak je in één keer een heleboel maaltijden voor de hele week. Je kunt dan een deel invriezen en een deel in de koelkast zetten, zodat je de rest van de week niet hoeft te koken.
    Ik heb handige Paleo Mealprep maaltijdplannen gemaakt, met 4 complete weekmenu’s en boodschappenlijstjes. Hiermee kun je in 3 tot 4 uur alle maaltijden voor de hele week maken. Hoe handig is dat!
  • Maak het jezelf makkelijk. Je hoeft niet iedere dag hele ingewikkelde gerechten te maken. Een goedgevulde soep, smoothie of wokgerecht is snel gemaakt en hartstikke gezond. Ik heb ook een artikel geschreven met kooktips om tijd te besparen, daarin vind je veel tips om op een makkelijke manier gezond te eten.
  • Geen stress. Lukt gezond eten een keertje niet? Maak je niet te druk. Je hoeft niet altijd perfect gezond te eten, je lichaam is sterk genoeg. Waarschijnlijk is het schuldgevoel slechter voor je lijf dan wat minder groenten op een dag.

Maak je je zorgen of je wel voldoende voedingstoffen binnenkrijgt? Je kunt dan als basis een supplement nemen. Ik vind dat ook erg fijn, zeker in drukke periodes.

Je kunt kiezen voor een multivitamine, maar zelf vul ik mijn voeding liever aan met een paar specifieke supplementen:

  • Collageen – handig als eiwitpoeder en bevat veel voedingsstoffen die de darmen, gewrichten en kraakbeen ondersteunen
  • Levertraan – rijk aan EPA, vitamine A én vitamine D3 (zeker in de winter erg nodig, als er weinig zon is)
  • Probiotica – voor een goede darmflora, wat essentieel is voor je gezondheid en een goed werkend immuunsysteem
  • Zeewierextract –  rijk aan jodium, vitamine C en antioxidanten, aan te raden als je weinig brood eet (en ook geen zeewier of andere jodiumrijke producten)
2. Beweging

Naast voeding is beweging natuurlijk onmisbaar binnen een gezonde leefstijl. Wat het allerbeste werkt is om een sport of manier van beweging te vinden die jij leuk vindt. Of dat nou wandelen, yoga, dansen, fietsen, skeeleren of CrossFit is: alles is goed! Maak het leuk en heb plezier. Dat is veel belangrijker dan met tegenzin naar de sportschool gaan.

Een goede manier om te beginnen is om met jezelf af te spreken iedere dag een half uur te bewegen. Kies wat vaker de fiets of ga wandelen naar de supermarkt. Ook is het tillen van gewichten ontzettend goed voor je lichaam. Of dat nou een zware boodschappentas of een kettlebell is, dat maakt niet uit.

Zelf train ik nu al een tijdje met een personal trainer. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd, waaronder weer leren vertrouwen op mijn lichaam. Wat die lessen verder zijn, lees je in dit artikel: 10 lessen van mijn personal trainer.

3. Ontspanning

Dit is pas een goed voornemen: ontspanning meer prioriteit geven.

In onze drukke levens vol prikkels is het onmisbaar om genoeg rust te nemen. Pas dan kan je lichaam goed herstellen, je hersenen alles verwerken en je energieniveau weer stijgen. Het is de enige manier om creatiever te zijn, positiever te denken en goed voor jezelf te zorgen. Alle andere dingen worden er makkelijker door.

Een paar manieren om dit te doen:

  • Creëer een avondritueel. Stop op tijd met tv kijken of op je mobiel scrollen (minimaal een uur voordat je gaat slapen) en gun jezelf tijd om te ontspannen. Geen felle lichten, kop thee, een fijn boek of gewoon even helemaal niks. Heerlijk!
  • Een donkere slaapkamer zonder prikkels. Leg je telefoon niet op je nachtkastje, zorg voor goede gordijnen, dek alle lichtbronnen af en houdt de slaapkamer koel. Zeker in combinatie met een fijn avondritueel zul je veel beter slapen en voel je je veel beter uitgerust.
  • Gun jezelf leuke dingen. Jezelf dingen gunnen is best lastig, maar zo belangrijk om je goed te voelen. Is dat niet een geweldig voornemen? Koop wat vaker een leuk tijdschrift, ga tuinieren, maak een mooie wandeling door het bos, volg een schildercursus, kook een 3-gangen maaltijd, gewoon omdat het kan!
  • Schrijf op waar je dankbaar voor bent. Het leven is niet altijd makkelijk, maar ik weet zeker dat er altijd dingen zijn waar je dankbaar om kunt zijn. De zon die schijnt, een ansichtkaart in de bus, een kop thee, noem maar op. Een goede oefening is om iedere ochtend drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Als je dit iedere dag doet, zul je je steeds vaker beseffen hoeveel je hebt om blij over te zijn.

Natuurlijk zijn dit maar een paar voorbeelden van goede voornemens op het gebied van voeding, beweging en mindset. Ik hoop je een zetje in de goede richting te geven, zodat je veel meer kunt halen uit je goede voornemens en ze werkelijkheid te maken.

Laten we in 2019 nog meer uit onszelf halen in positieve zin – dus meer van het goede in plaats van meer stress en drukte.

Slimmer werken in plaats van harder, van je ‘beperkingen’ juist je kracht gaan maken, samenwerken met je lijf, luisteren naar je intuïtie en elke dag heel erg lief voor jezelf zijn. Dat wens ik iedereen toe!

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Ergomax.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.