Olijven, gezond?

Olijven zijn gezond. Of toch niet?

Zijn olijven wel zo gezond?

Eet jij ook regelmatig olijven? Ik ben er dol op! Het is een goede bron van vet en ze geven net dat extraatje aan een gerecht wat het soms nodig heeft.

Olijven zijn rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren, anti-oxidanten, vitamines en mineralen. Olijven geven een lekker hartige smaak aan veel gerechten. Ze zijn bovendien laag in koolhydraten en passen daarom heel goed binnen de paleo leefstijl.

Klinkt ideaal, toch? Maar helaas, niet alle olijven zijn hetzelfde. Qua smaak natuurlijk, maar ook hoe gezond ze daadwerkelijk zijn.

Verschil in olijven

Goedkope olijven uit de supermarkt smaken een stuk minder lekker dan de duurdere varianten van de natuurwinkel of delicatessenwinkel, vind ik zelf. Maar hoe komt dat eigenlijk? Ik vermoedde dat dat gewoon aan de herkomst van de olijven lag, maar dat blijkt toch anders te zijn.

Eén van mijn lezers stelde me een vraag over olijven, waardoor ik wat onderzoek ging doen. Mijn bevindingen deel ik graag met je!

Want wat blijkt: olijven worden in veel gevallen heel sterk bewerkt. Zo sterk zelfs, dat ik het niet aan zou raden ze te eten. Ik zal je uitleggen hoe het zit.

Productieproces van olijven

De meeste olijven worden al geplukt van de boom als ze nog onrijp zijn. Ze zijn dan groen en oneetbaar. Rijpe olijven zijn een stuk donkerder van kleur. Deze hebben nog een paar maanden langer nodig om door te rijpen. Deze olijven zijn echter zeer kwetsbaar en worden vaak alleen gebruikt voor het maken van olijfolie. Daarom worden vaak de stevige, onrijpe olijven al geplukt, zodat er geen kans op bederven ontstaat.

Na het plukken, worden olijven eerst in water en zout geweekt om de bittere smaak, veroorzaakt door het stofje oleuropeïne, kwijt te raken. Maar daar eindigt het proces niet.

Om groene olijven snel eetbaar te maken, worden ze vervolgens in een bad met natriumhydroxide geweekt. Natriumhydroxide is een zeer sterke base en zit bijvoorbeeld ook in gootsteenontstopper. Met dit bad worden olijven in 12 uur extra snel gerijpt. Daarna krijgen de groene olijven vaak kleurstoffen (E140) mee, zodat ze er ook echt mooi groen uitzien.

Het spreekt voor zich dat er in deze 12 uur totaal niet zo veel gezonde stoffen in de olijven worden gevormd dan tijdens het rijpen in de natuur. Het gaat zelfs ten koste van de goede voedingsstoffen die al in de olijven zaten. Zonde van zo’n gezond product, toch?

Zijn olijven wel zo gezond?Verschil tussen groene en zwarte olijven

Naast groene olijven zijn er ook zwarte olijven in de supermarkt verkrijgbaar. Dit zijn geen gerijpte olijven, zoals de donkerpaarse Griekse Kalamata en de donkerbruine Italiaanse Taggiasche olijven, maar pikzwart gekleurde olijven. Je kent ze vast wel.

Dit zijn veelal groene olijven die, na het snelle rijpingsproces, zwart worden gekleurd met ijzergluconaat (E579). Het resultaat is pikzwarte olijf met een metalige bijsmaak.

En nu?

Voor mij is dit een goede reden om zorgvuldig te kijken naar de olijven die ik koop. Ik denk dat geen kwaad kan als je af en toe groene of zwarte olijven uit de supermarkt eet, maar ze zijn wel een stuk minder voedzaam dan je misschien denkt. En ze zijn veel minder lekker dan zongerijpte olijven, ook niet onbelangrijk.

Wil jij graag echt voedzame en lekkere olijven eten? Let dan op de volgende dingen als je olijven koopt:

  • Kies voor zongerijpte olijven, dit staat vermeld op de verpakking.
  • Koop het liefst donkerpaarse of donkerbruine olijven, zoals Kalamata of Taggiasche olijven. Inktzwarte olijven zijn hoogstwaarschijnlijk gekleurd met een kleurstof.
  • Scan de lijst met ingrediënten op onnodige toevoegingen. Staan er E-nummers op? Laat het potje dan staan.
  • Ga liefst naar de natuurwinkel of delicatessenwinkel. Daar kunnen de medewerkers je meer vertellen over de herkomst.
  • Goede olijven zijn ontzettend zacht en zoetig smaak, het verschil tussen goede en sterk bewerkte olijven proef je meteen!

Meer lezen over het productieproces van olijven? Lees dan dit of dit artikel eens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.