Waarom Paleo perfectionisme je niet verder gaat helpen

Paleo Perfectionisme

Paleo perfectionisten. We kennen ze allemaal wel, toch? Degenen die er echt een heel groot probleem van maken wanneer één ingrediënt niet helemaal Paleo is in een gerecht. En dan heb ik het niet over pasta in een salade, maar bijvoorbeeld over wat pinda’s of een paar frietjes. Ze benoemen bepaalde ingrediënten als ‘goed’ en andere als ronduit ‘slecht’. Slecht, als in het is puur vergif en dat kun je nooit-maar-dan-ook-nooit-eten-anders-val-je-er-dood-bij-neer. Dat zijn de mensen die er enorm over vallen als ik ghee in een recept gebruik, want dat is afkomstig van koeienmelk en dat is dus niet Paleo (los van het feit dat er ook gezonde eigenschappen aan ghee zijn, en het geen koemelkeiwit of lactose bevat).

Het zijn degenen die zo zwart/wit denken dat ik heel vervelende reacties krijg wanneer ik nachtschades in een recept gebruik. Hoe durf ik!? Ik heb toch zelf gezegd dat nachtschades niet Paleo zijn dus hoe kan ik mezelf nu Paleo noemen wanneer ik paprikapoeder gebruik in de kruiden voor mijn hamburgers? Laat staan een echte tomaat.

En het zijn ook degenen die een leuke verjaardag of uit eten gaan tot een compleet drama omtoveren met hun gezeur over wat voor eten wel of niet gezond is. ‘Tss, ja, neem nog maar een hand chips! En die taart vol met suiker. Snappen jullie dan niet dat dat zó slecht is??’ Ook Paleo baksels zijn uit den boze. De oermens bakte toch helemaal geen bananenbrood?

Voel je je al aangesproken? Ik wel. Ik was ook zo.

Paleo bloggers

Als je jezelf een Paleo blogger wilt noemen, dan moet je ook echt 100% Paleo eten. Nooit iets nemen wat niet Paleo is, en het al helemaal niet in een recept gebruiken. Sterker nog, je moet volgens duidelijke regels leven, de Paleo regels. Ingrediënten in een grijs gebied? Nee hoor. Het is óf wel, óf niet Paleo. Simpel.

Tenminste, zo dacht ik er een aantal jaren geleden over. Nu weet ik wel beter. De enige manier waarop ik mensen écht kan helpen is door de nuance in voeding te laten zien, de momenten waarop je kiest om iets anders te eten dan normaal. De momenten waarop je je eigen voedingspatroon bepaalt in plaats van een set regels te volgen.

Wacht, maar eet je niet meer Paleo dan?

Ha, ik wist dat die vraag zou gaan komen. Ikzelf eet Paleo, als je er een percentage aan zou hangen dan kom ik rond de 98% uit. Denk ik, want ik houd het niet bij. Dat klinkt misschien behoorlijk perfectionistisch. Alleen zou je daarbij zien dat een stuk ‘Paleo taart’ voor mij ook meetelt als zijnde Paleo? Of dat ghee voor mij ook onder paleo valt, en zo ook tomaten. Dan zou jij het percentage misschien anders inschatten.

Dat is precies wat ik bedoel; het is werkelijk voor iedereen anders en we hoeven elkaar daarin niet te veroordelen.

Iedereen kiest zijn of haar eigen voedingspatroon. Of dat nu Paleo is of niet. Of je nu één keer in de week een paleo recept maakt omdat je dat toevallig lekker vindt en je er goed bij voelt, of je juist één keer in de week niet paleo eet. En of je veganist bent of niet, of liever pescetariër. Het maakt niet uit.

Paleo Perfectionisme

Excuses

Paleo is geen set regels waar je je per se aan moet houden. Paleo is géén religie en geen cult. Ik zie het nu als leefstijl, als richtlijn, als basis én als proces. Niemand ‘moet’ helemaal Paleo eten, je bent altijd vrij om te kiezen wat je wel en wat je niet eet. Niemand dwingt jou om iets in je mond te stoppen. Lust je bijvoorbeeld geen avocado’s? Eet ze dan gewoon niet, dat is niet erg.

Mocht je ooit het idee hebben gehad dat ik je wél dwing om 100% Paleo te eten, dan spijt me dat. Want dat is dus niet mijn bedoeling. Ik wil je inspireren, kennis bieden, je leren luisteren naar je lichaam en daardoor je relatie met voeding én met jezelf transformeren. De eerste stap daarin is voeding, anders eten. Maar ook daarin hoef je geen paleo perfectionisme na te streven.

Perfectie?

Ik kan nu natuurlijk ingaan op wat perfectie dan precies is, maar laten we het erop houden dat dat voor iedereen anders is. Iedereen is perfect op zijn eigen manier en iedereen bevindt zich tegelijkertijd in een proces. Hoe saai zou het zijn om op je 18e je hele leven al bepaald te hebben en precies te weten wat er zou gaan gebeuren? Zo werkt het niet en zo kun je ook niet in één keer bepalen hoe je de rest van je leven gaat eten. Wat je wél kunt doen is keer op keer ontdekken bij welke voeding je je het beste voelt. Loslaten wat je tot dan toe hebt geleerd en het anders doen, als experiment, en kijken waar je op uit komt.

Je zult je het ene moment misschien inderdaad het beste voelen wanneer je helemaal Paleo eet (afhankelijk van wat dat voor jou betekent, want de nuance is er altijd). Het andere moment kies je ervoor om vaker iets te eten wat je niet als Paleo beschouwt en voel je je daar ook goed bij. Gewoon omdat dat op dat moment het beste bij jou past in de situatie waarin je je bevindt.

Perfectie vind je in je eigen lichaam

Dat is dus waarom ik je keer op keer vertel om uit te zoeken welke voeding bij JOUW lichaam past. Het is waarom ik je niet meer vertel of je wel of geen nachtschades moet eten. En het is waarom ik je niet zeg hoeveel plakken bananenbrood je kunt eten als ontbijt, of hoeveel gram kokosyoghurt één portie is. Ik geef je de richtlijnen om naar jouw eigen lichaam te gaan luisteren, om je juist dat te leren wat zo belangrijk is.

Door te leren luisteren naar je lichaam bereik je een mate van vrijheid die je met het streven naar perfectie nooit kunt bereiken. Perfectie is er tenslotte nog niet, het is altijd iets wat in de toekomst ligt. Wat is er al wél? Je lichaam. En de signalen die je lijf afgeeft. Aan jou de keuze om te leren luisteren en iets met de boodschap te doen.

Paleo Perfectionisme

Kortom…

Laat het streven naar het perfecte dieet los. Durf te experimenteren. Eet een keer te veel, te weinig of iets wat je normaal nooit zou eten. Kijk maar wat het met je lichaam doet, durf te ontdekken.

In de tussentijd kun je altijd hier terugkomen om nieuwe recepten te ontdekken (die overigens altijd Paleo-proof zullen zijn, maak je geen zorgen), maar ook om af en toe een pleidooi te lezen over de psychologie van het eten. Waarom het oké is om los te laten. Hoe je vrijheid vindt in voeding. Om je er nog eens aan te herinneren waarom bepaalde ingrediënten niet altijd even handig zijn om te eten, en vervolgens je eigen keuze te maken.

Mijn doel is om jouw leven een stukje gezonder en leuker te maken. Met gezonde recepten en gezonde inzichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.