Suppletie tijdens de zwangerschap

Supplementen tijdens zwangerschap

Zwanger zijn is een bijzondere tijd. Op het moment van schrijven ben ik 18 weken zwanger en deze eerste zwangerschap heeft inmiddels al heel wat zoektochten en inzichten teweeg gebracht. Allereerst welke voeding ik zou eten (iets meer daarover lees je hier), eigenlijk bleek dat niet heel anders te zijn dan mijn Paleo voedingspatroon maar er zijn toch altijd wat twijfelpuntjes. Is kombucha wel oké, en hoe zit het met kefir en andere gefermenteerde producten. En vis en schelp- en schaaldieren? En lever?Gelukkig was ik daar snel uit.

Boeken en podcasts

Het raadplegen van een aantal boeken en podcasts rondom dit onderwerp heeft me trouwens enorm geholpen! Onder andere:

Met een goed voedingsplan, en een extra grote dosis zelfliefde had ik al snel het vertrouwen dat dit helemaal zou gaan lukken. Zelfliefde is trouwens extra nodig tijdens je zwangerschap. Je lijf verandert enorm, je hebt cravings, hormonen die alle kanten op lijken te vliegen, bent soms te moe om iets gedaan te krijgen, noem het maar op. Daar kun je behoorlijk onzeker van worden en de stress die dat met zich meebrengt is niet helpend voor een gezonde zwangerschap. Vandaar dus: zelfliefde.

Waarom suppletie tijdens de zwangerschap nodig kan zijn

Vervolgens vroeg ik me af in hoeverre ik supplementen nodig zou hebben bovenop mijn gezonde voedingspatroon. Ik overlegde met een aantal orthomoleculair therapeuten, las bovenstaande boeken en pluisde het internet uit. Mijn conclusie? Ja, het kan absoluut handig zijn om supplementen te gebruiken tijdens de zwangerschap. Al zou het alleen maar in het eerste trimester zijn, wanneer misselijkheid (of erger) het net wat minder makkelijk maken om gezond te eten.

Daarnaast is de ADH van de meeste vitaminen en mineralen is er op gericht om ziekte te voorkomen. De meeste mensen echter hebben veel meer dan dat nodig om zichzelf echt optimaal te voelen. Laat staan wanneer je zwanger bent. Met voeding kun je dan een heel eind komen. Maar aangezien de bodem waarin onze groenten groeien niet meer zo rijk aan voedingsstoffen is als deze ooit was, kunnen supplementen een mooie aanvulling zijn.

In het boek van Dave Asprey zag ik een hele waslijst staan met supplementen welke hij en zijn vrouw bovenop een gezond voedingspatroon adviseren. In de hierboven genoemde podcast met Lily Nichols werden in ieder geval een multivitamine en vitamine D3 aanbevolen. Ikzelf kwam op een mooi lijstje uit met supplementen waar ik me goed bij voelde.

Laten we voorop stellen dat dit voor iedere zwangere vrouw anders is en je het gebruik van voedingssupplementen altijd even moet overleggen met je verloskundige of arts. Onderstaande informatie is wat ik persoonlijk inneem, dit is geen medisch advies en mag niet als zodanig op worden gevat. 

Supplementen tijdens de zwangerschap

Mijn basis supplementen:

Multivitamine

Hier was ik al snel over uit. Ruim voor ik zwanger was begon ik met het nemen van een multivitamine speciaal voor vrouwen die zwanger waren of wilden worden. Om in ieder geval zeker te weten dat ik overal genoeg van binnen zou krijgen en dan voornamelijk folaat. Je hebt vast weleens gehoord of gelezen dat foliumzuur heel belangrijk is voor de ontwikkeling van de baby. Bijvoorbeeld om een open rug te voorkomen. In feite is het echter folaat wat het beste op wordt genomen in het lichaam. Hoe dat precies zit lees je in dit artikel van Chris Kresser.

Als tweede vond ik het belangrijk dat mijn multivitamine zou bestaan uit écht eten en niet uit synthetische vormen van de vitamines. Deze zijn net wat minder goed bruikbaar voor je lichaam. Deze Baby & Me multi van Megafood voldeed aan al deze eisen.

Krill olie

Omega 3 vetzuren spelen niet alleen een belangrijke rol in de ontwikkeling van de baby, maar werken ook nog eens ontstekingsremmend. Ze zijn belangrijk voor o.a. een goed functionerend immuunsysteem. Van mezelf weet ik dat ik net niet vaak genoeg vette vis eet, dus besloot ik ook krill olie te nemen tijdens mijn zwangerschap. Krill olie is een heel zuivere vorm van omega 3 vetzuren, in een mooie verhouding van EPA en DHA. Je kunt natuurlijk ook omega 3 vetzuren uit vis nemen, maar daarbij is het niet altijd even makkelijk om een goede variant te vinden zonder verontreiniging.

Levertraan

Mijn volgende keuze viel op levertraan, hier kun je daarover nog veel meer lezen. Maar wat betreft het zwanger zijn neem ik dit om wat extra vitamine A en vitamine D3 binnen te krijgen, en het is een extra dosis omega 3 vetzuren. Omdat het immuunsysteem van zwangere vrouwen over het algemeen wat minder sterk is, vond ik levertraan een mooie aanvulling om dit in ieder geval niet zwakker te laten worden dan nodig is voor een gezonde zwangerschap.

Waarom ik elke dag levertraan eet

Vitamine D3

Vitamine D3 haal ik natuurlijk al deels uit levertraan en deels uit een multivitamine. Is het dan nog steeds niet genoeg? Volgens Lily Nichols niet en volgens Dave Asprey ook niet. Zij hanteren een minimum van 4000 IU vitamine D3 per dag voor zwangere vrouwen en nog iets meer wanneer je borstvoeding geeft. Alleen al voor het immuunsysteem en een goede hersenontwikkeling, in The Better Baby book wordt dit uitgebreid omschreven. Uit alléén een multi en levertraan kun je zulke hoeveelheden niet halen, en ook niet door in Nederland in de zon te zitten aangezien we hier slechts 3 maanden per jaar voldoende vitamine D3 aan kunnen maken onder invloed van de zon. Voor mij was de keuze om extra vitamine D3 te nemen dan ook snel gemaakt.

Magnesium

Tsja, magnesium, dat is bij zó veel processen in het lichaam betrokken dat je er een boek over zou kunnen schrijven. Wat betreft de zwangerschap heeft het onder andere een regulerend effect op de bloedsuikerspiegel. Het helpt bij de opbouw van sterke tanden en botten, reguleert cholesterol en zelfs de hartslag. Magnesium helpt bij het voorkomen en van krampen en hoofdpijn, en ik heb ook gelezen dat het kan zorgen voor een hogere pijngrens waardoor de bevalling makkelijker is (dit moet ik zelf nog ervaren…). Heb je veel last van stress, fysiek of mentaal? Dan is je behoefte aan magnesium nog wat hoger.

Probioticum

Eén van mijn hoogste prioriteiten tijdens mijn zwangerschap is voor mij het optimaliseren van mijn darmflora. Mijn flora wordt namelijk meegegeven aan mijn kind tijdens de bevalling, maar ook al in de baarmoeder via de placenta. En eenmaal na de geboorde heeft de samenstelling van mijn borstvoeding en de flora op de tepel hier ook nog eens invloed op. Kortom; ik bepaal hoe de darmflora van mijn kind eruit komt te zien en dat vind ik best een grote verantwoordelijkheid. Uit ervaring en opleiding weet ik namelijk ook voor hoe ongelofelijk veel klachten een verstoorde darmflora kan zorgen.

Met ME/CVS in mijn verleden met daarbij een volledig overhoop liggende darmflora, heeft het veel pijn en moeite gekost om mijn darmflora in balans te krijgen. Alles wat er niet hoorde leefde er wel en alles wat er wél hoorde kreeg geen kans, om maar even een beeld te schetsen. Nu weet ik niet wanneer die onbalans bij mij is ontstaan; bij de geboorte al of later. Zowel de flora die een kind van de moeder mee krijgt en het voedingspatroon plus de levensstijl in het verdere leven hebben hier natuurlijk invloed op. Maar om in ieder geval een zo goed mogelijke start mee te kunnen geven vind ik het meegeven van een gezonde darmflora heel belangrijk.

Hiervoor neem ik een probioticum als supplement, ik drink af en toe kombucha of kefir (allebei vol probiotica) en daarnaast eet ik regelmatig voeding welke juist prebiotica (voeding voor de darmbacteriën) bevat. Groene bakbananen bijvoorbeeld.

Lever

En als laatste neem ik ook nog regelmatig levercapsules, deze neem ik ongeveer om de dag. Afhankelijk van wat ik nog meer heb gegeten. In dit artikel lees je precies waarom lever juist belangrijk is tijdens de zwangerschap.

Tot zover mijn lijstje met basissupplementen! Mocht je nog volop in jouw zoektocht naar fijne supplementen zitten tijdens je zwangerschap, dan hoop ik dat je hier iets aan hebt. Zoals ik hierboven al zei; dit is wat ik persoonlijk gebruik en dus niet wat jij zou moeten gebruiken. Maar het kan je in ieder geval inspireren om wat meer te lezen over bepaalde supplementen en waarom je deze juist wel of niet zou willen gebruiken.

Kwaliteit is belangrijk

Als laatste wil ik je graag meegeven dat het, wanneer het op supplementen aankomt, heel belangrijk is om naar kwaliteit te kijken. Net als bij voeding eigenlijk. Ik weet dat de gemiddelde goedkope drogisterij tegenwoordig ook zijn eigen lijn met supplementen heeft, maar je kunt je afvragen of je deze wil kopen. Ik persoonlijk zou dit nooit doen.

Een supplement is namelijk niet zomaar een supplement. De doseringen verschillen, de opneembaarheid en bruikbaarheid in het lichaam verschillen enorm en ook de kwaliteit van de vitaminen en mineralen is zeker niet altijd hetzelfde. Nu hoor ik je zeggen; ja, maar supplementen zijn zo duur. Ikzelf zie dat anders: ik neem supplementen om mijn lichaam te ondersteunen, en die neem ik dus van de beste kwaliteit. Dat kost me wat geld, maar dan weet ik wél dat ik mijn lichaam geef wat het nodig heeft en wat het daadwerkelijk op kan nemen.

Daarbij krijg ik veel meer waar voor mijn geld dan wanneer ik voor de helft van de prijs een potje vitamines van mindere kwaliteit zou kopen, welke niet eens op kunnen worden genomen in mijn lijf. Dan kun je net zo goed helemaal geen supplementen kopen. Een supplement innemen wat niet voor je werkt is tenslotte weggegooid geld.

Kun je jezelf niet alle supplementen veroorloven? Dan is dat echt niet erg. Koop liever alleen het supplement wat jij het belangrijkste vindt van goede kwaliteit. Probeer de rest van de voedingsstoffen waarvan je extra binnen wilt krijgen uit je voeding te halen. Een lever supplement is natuurlijk niet nodig wanneer je regelmatig lever eet. En ook door regelmatig een haring of andere vette vis te eten krijg je al snel voldoende omega 3 vetzuren binnen.

Dit artikel is mogelijk gemaakt door Ergomax. Mijn mening over en mijn ervaring met de genoemde supplementen zijn echter van mezelf en daar sta ik dan ook volledig achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.