Meditatie stenen

To-do: Mediteren

Meditatie, paleo?

Het lijkt ontzettend hip om te mediteren, zolang je mediteert komt alles goed. Overal kom je het tegen. Ik kan geen podcast luisteren en het advies wat wordt gegeven is ‘mediteer’. Spuugzat was ik het.

Jarenlang werd me aangeraden om ‘nu toch eens te gaan mediteren’. Ik, eigenwijs, wilde daar echt niet aan beginnen. Ik had wel iets beters te doen dan stilzitten, waarom zou ik de energie die ik had niet gewoon gebruiken om dingen te doen? Om resultaten te behalen? Ik zag echt niet in hoe meditatie mij zou kunnen helpen. Ik was een stress-a-holic.

Uiteraard was ik precies het type mens wat wel wat meditatie kon gebruiken.

Gaat het eigenlijk niet altijd zo? Als mens willen we liever vast houden aan onze minder goede gewoontes, dat is veel makkelijker dan veranderen. Als excuus vertellen we onszelf (en anderen) dat onze gewoontes lang niet zo slecht zijn, al weten we ergens wel beter.

To-do lijst

Op weg naar onze vakantie in Italië luisterden mijn vriend en ik een van de vele podcasts die ik op mijn telefoon had gedownload. Dat vinden we leuk om te luisteren, het is leerzaam en maakt de autorit ogenschijnlijk uren korter. Tijdens het gesprek werd een meditatie docente geïnterviewd en ik kon niet ontkennen dat het me aansprak. Deze docent was namelijk ook jarenlang sceptisch over meditatie geweest.

Eenmaal terug thuis besloot ik mezelf er in te verdiepen, het stond bovenaan onze vakantie-lijst. Die lijst was een verzameling van de meest belangrijke ideeën die we tijdens de vakantie hadden, waarmee we onze levens leuker, makkelijker en meer ontspannen konden maken. (‘2x per dag e-mail checken in plaats van de hele dag door’ stond er bijvoorbeeld ook op)

Meditatie, paleo?

17 dagen

En nu ben ik het dus echt gaan doen, dat mediteren. Ik maak gebruik van de Headspace app op mijn telefoon, waarmee ik elke dag 10-20 minuten mediteer. Korter of langer kan ook, maar ik maak gebruik van de 30-daagse cursus om het eerst een beetje te leren. Het komt erop neer dat ik elke ochtend even op een kussen op de grond ga zitten (gewoon een kussen uit de bank hoor, niks bijzonders), dan zet ik Headspace aan en vervolgens luister ik naar de instructies die worden gegeven. Veel toegankelijker kan het haast niet!

Eén ding weet ik namelijk wel: meditatie is niet iets wat je gewoon doet. Ik tenminste niet. Ben ik bezig met taak 1, dan malen taak 2 en 3 alvast door mijn hoofd en bedenk ik in de tussentijd wat ik volgende week eens zal gaan koken. Dat gaat allemaal wel, maar echt fijn is het niet. Een zachte aanpak was dan ook wel vereist om orde in mijn hoofd te scheppen.

Inmiddels ben ik 17 dagen bezig. Mijn app houdt bij hoe lang ik al heb gemediteerd en als ik bepaalde mijlpalen haal krijg ik een soort digitale oorkonde. Uiteraard werkt dat ook erg motiverend als je nog niet zeker weet of het wel ‘iets doet’.

To-do: Meditatie

Moet je ook eens proberen

Het zijn nu niet alleen de oorkondes die me motiveren om door te gaan. Het is meer geworden en het valt zelfs mijn vriend al op. Ik kan ineens veel beter omgaan met dingen die tegen zitten, om het zo maar te zeggen.

Bijvoorbeeld het feit dat ik een klein uur had gespendeerd aan het bewerken van een kookfilmpje, ik het originele filmmateriaal weg had gegooid en er toch een flinke fout in het filmpje bleek te zitten waardoor het niet meer bruikbaar was. Ik werd niet boos, ik ging er niet bij liggen. Ik dacht ‘ach jee, wat onhandig’ en eigenlijk vond ik het wel grappig. Ik begon opnieuw en het resultaat was een filmpje wat een stuk beter was.

Of het punt waarop ik Jip (onze Paleo kat) haar rauwe vlees op wilde ruimen, ik half struikelde en de inhoud van het bakje op een stoel en de grond belandde. Ik kwam niet meer bij van het lachen!

Ik weet niet hoe jij normaal gesproken zou reageren, maar het feit dat ik meteen om zulke dingen kan lachen is voor mij een enorme vooruitgang.

Aangezien ik nog maar 17 dagen bezig ben wil ik mezelf zeker niet voordoen als een meditatie know-it-all (ik heb juist nog een heleboel te leren), maar ik ben wel zo ver dat ik kan zeggen: ‘Moet je ook eens proberen.’

Meditatie en voeding

Heeft meditatie ook iets met voeding te maken? Ja! Heel erg veel. Ik zet de belangrijkste punten voor je op een rijtje:

  • Meditatie vermindert stress waardoor het maken van gezonde voedingskeuzes een stuk gemakkelijker wordt.
  • In de supermarkt kun je bijvoorbeeld met opgeheven hoofd langs de chocoladerepen en chips lopen, zonder iets te pakken, zonder je wilskracht aan te spreken. Je hebt er gewoon geen behoefte aan.
  • Nee zeggen tegen een stuk gebak wat je enigszins dwingend aan wordt geboden? Geen probleem. Je hebt geen behoefte aan taart en de dwingende toon doet je niet zo veel meer.
  • Dankzij de rust die meditatie je brengt, kan je spijsvertering optimaal functioneren. Je zult meer rust hebben om op je eten te kauwen, en je maag zal precies de juiste hoeveelheid maagzuur aanmaken. (niet teveel en zeker niet te weinig)
  • Je darmen zijn je tweede brein en staan rechtstreeks in contact met je hersenen. Wat rust in je hoofd kan dus ook voor een veel rustigere buik zorgen. Dag opgeblazen gevoel, dag buikpijn!
  • Vervelende opmerkingen over jouw Paleo voedingspatroon? Die zijn nu zo veel makkelijker naast je neer te leggen.

Mijn advies aan jou is dus: probeer het eens! Ook als je denkt dat het onzin is. Probeer er voor open te staan en doe het gewoon, wie weet wat het je brengt.

Oh en download ook even dit leuke gratis e-book over meditatie. (in het Engels) Die wil ik je niet onthouden!

Wat is jouw ervaring met meditatie? Ik zou het leuk vinden als je een reactie achter laat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.