Variatie? Waarom simpele Paleo maaltijden beter zijn

Variatie? Houd je maaltijden simpel

Je bent net begonnen met Paleo en je wilt alles zelf bakken. Paleo brood, paleo cake, paleo taart, noem het maar op. Of je wilt zo veel mogelijk variatie en reist dus bijna dagelijks naar verschillende winkels om alles in huis te halen, of je bestelt je ingrediënten gewoon online, van heinde en verre. Weer wat later heb je gelezen dat een slowcooker handig is en dus maak je meerdere maaltijden per dag in je slowcooker. Ook wanneer je deze in 20 minuutjes op het fornuis had kunnen bereiden. Klinkt dat bekend? Het zijn misschien wat grappige voorbeelden, maar veel mensen zullen sommige van deze fases goed herkennen. Ik in ieder geval wel! Omschakelen naar een Paleo voedingspatroon gaat voor veel mensen in fases, niet iedereen doorloopt deze fases allemaal en dan zeker niet in dezelfde volgorde. Daarom heb ik het in dit artikel over de (eindeloze) zoektocht naar variatie met voeding en wat je kunt doen wanneer dit heel erg stressvol voor je is.

Variatie is tenslotte belangrijk, dat weten we allemaal wel. Om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen is het belangrijk regelmatig af te wisselen, anders kunnen er tekorten ontstaan. De oermens at ook niet elke dag hetzelfde en nu is er al helemaal véél verkrijgbaar. Dus laten we daar dan maar gebruik van maken. Toch…?

Nou, dat is niet per se de beste oplossing.

Variatie? Houd je maaltijden simpel

Spijsvertering en variatie

Variatie in voeding is niet alleen belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, het zorgt ook voor een gezonde spijsvertering. Je lichaam went eraan om verschillende ingrediënten binnen te krijgen en zal deze efficiënt verteren. Zo ook je darmflora; verschillende voedingsmiddelen zorgen voor een diverse darmflora. Alle kleuren groenten, fruit, actieve plantstoffen, noem het maar op. De beestjes in je darmen zijn daar blij mee!

Frequent flyer!

Er is echter ook een keerzijde. Té veel variatie zorgt ervoor dat je spijsvertering en darmflora zich helemaal niet meer aan kunnen passen aan alles wat er binnen komt. Het gaat te snel. De ene dag eet je Thais, de volgende dag een Italiaanse schotel, weer een dag later kook je Indiaas als lunch en die avond toch maar een Hollands stoofpotje. Je reist de hele wereld over op culinair gebied en bent elke dag op meerdere continenten te vinden. Heel lekker natuurlijk, maar wanneer jij zelf zó veel zou reizen met een vliegtuig, dan zou je je niet zo lekker voelen. Je zou aankomen in Bangkok om een half uur later (na je streetfood maaltijd gehaald te hebben natuurlijk) terug te vliegen naar Italië. Slapen doe je in het vliegtuig wel want de volgende dag vlieg je weer naar India en ’s middags weer naar Nederland. Een dag later begint het hele verhaal weer opnieuw… Dit is natuurlijk erg gunstig voor je frequent flyer punten (kom maar op met die upgrade naar business class!), maar je lichaam is er niet zo blij mee. Je krijgt een jetlag, bent ongelofelijk moe, kan niet meer helder nadenken.

Wie fysiek niet zo veel reist maar zijn lichaam wel elke dag laat reizen door het continue te prikkelen met verschillende voedingsmiddelen, zal snel begrijpen waarom dat niet zo’n goed idee kan zijn. Je eten verteert niet meer goed, het ligt regelmatig als een steen op je maag. Een dag later heb je misschien last van zuurbranden. Je buik voelt opgeblazen en ook op het toilet loopt het niet zo lekker, of misschien wel té lekker. Hoe bekend klinkt dat?

Zo kun je het anders doen

Doe jij dit ook en heb je nergens last van? Prima! Niets aan de hand. Blijf je echter spijsverteringsklachten houden en ben je zo iemand die extreem veel afwisselt, dan zou het kunnen helpen om je maaltijden iets eenvoudiger te maken. Wissel niet meer elke dag van ‘keuken’, maar kook met wekelijkse thema’s. De ene week gewoon Hollands. De volgende week Italiaans. De week daarop lekker Thais.

Serveer niet teveel verschillende groenten bij je maaltijden, maar houd het eenvoudig. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te herkennen of er specifieke voedingsmiddelen zijn die je klachten veroorzaken. Bovendien maak je het jezelf ook nog eens een stuk gemakkelijker in de keuken en bespaart het je veel tijd.

Variatie? Houd je maaltijden simpel

Stress?

Dat brengt me op het volgende punt. Het zoeken naar zo veel variatie, elke dag opnieuw, kan veel stress met zich meebrengen. Een nieuw voedingspatroon is voor veel mensen nog een klein beetje onzeker, je vraagt je af of je het allemaal wel ‘goed’ doet. Zeker wanneer er een vleugje perfectionisme in je huist. Je bedenkt je al snel dat ‘less is more’ complete onzin is en hebt de neiging om door te draven.

Daardoor kan het al snel aanvoelen alsof je elke dag anders moet eten. Het voelt alsof je niet succesvol Paleo eet als je niet elke dag een ander gerecht op tafel zet. Restjes eten? Ja, ze zeggen nou wel dat dat handig is, maar dat ga je dus echt niet doen. In iedere maaltijd moeten minstens 5 verschillende groenten zitten, vind je. Oja, en twee (!) dagen achter elkaar avocado eten? Dat kan toch niet!

Je kunt Paleo niet goed of fout doen. Paleo draait erom dat je zoekt naar wat voor JOU werkt, voor jouw lichaam, jouw leefstijl. Het draait ook om goed voor jezelf zorgen in alle aspecten van het woord. Zodra er dat soort emoties bij je opkomen, is dat een goed teken dat je wel wat liever voor jezelf mag zijn.

Kortom:
  • Je moet niet elke dag iets anders op tafel zetten.
  • Wat voor jou haalbaar is, zonder stress, is goed genoeg.
  • Wil je helemaal niet naar 4 verschillende winkels om je boodschappen te halen? Dan hoef je dat ook niet te doen. In de supermarkt hebben ze ook alles.
  • Je mag echt 4 keer per week broccoli op tafel zetten, geen probleem. Ook wanneer je er dan, alweer, gestoofde wortels bij serveert.
  • Het is oké wanneer je bij het diner maar één of twee soorten groenten eet omdat dat toevallig zo uit kwam.

Misschien helpt het je ook om dit artikel over omgaan met voeding te lezen.

Variatie? Houd je maaltijden simpel

Eet met de seizoenen

Om weer even terug te komen op het belang van variatie. Is het je weleens opgevallen dat de natuur ons eigenlijk al veel variatie biedt? Elk seizoen zijn er andere groenten en vruchten beschikbaar. Lekkere bessen en frisse bladgroenten in de zomer. Knolgroenten en koolsoorten in de winter (boerenkool, mmm!). Dat is altijd al zo geweest, ieder seizoen waren er andere voedingsmiddelen voor handen. Ook toen we nog jaagden en verzamelden.

Je zou haast denken dat wij als mens onszelf aan hebben gepast aan de variatie van de seizoenen. Dat we eraan zijn gewend om ongeveer elke 3 maanden iets anders te gaan eten en andere voedingsstoffen binnen te krijgen. En dat we dus eigenlijk helemaal niet elke dag hoeven te zoeken naar de meest exotische ingrediënten om maar zo veel mogelijk af te wisselen. De natuur heeft dat eigenlijk zo gek nog niet bedacht!

Eten met de seizoenen biedt je op precies het juiste moment de voedingsstoffen die je nodig hebt. Uiteraard is het wel van belang af te wisselen tussen de verschillende ingrediënten die in het seizoen zijn, maar dat is meestal niet zo lastig.

En dus..

Je vraagt je vast af; hoe zit het dan met bananen, avocado, mango, ananas, bakbanaan en al die andere ingrediënten die helemaal niet in Nederland voorkomen? Tsja, dat is een goed punt. In dat geval wijs ik je graag nog even terug naar de alinea over stress. Je kunt niet ‘perfect’ Paleo eten, want dat is voor iedereen anders. Bovendien is het ook belangrijk om te eten waar je fysiek én lichamelijk blij van wordt. Ben je dus echt dol op mango met avocado en zou dat jouw dag 10x beter maken? Waarom zou je dat dan niet eten als het hier verkrijgbaar is? Ongezond is het natuurlijk zeker niet. Als het iets is waar je van houdt is de kans groot dat je het regelmatig eet en dat jouw lichaam zichzelf daar dus op aan heeft gepast. Op dat moment passen mango en avocado bij jou.

Kortom: variatie is niet heilig en je bent vrij om daar je eigen draai aan te geven. Lukt het je niet om elke dag iets anders op tafel te toveren? Maak je er niet druk om! Het feit dat je je best doet om een gezonde maaltijd voor jezelf en je gezin te maken, hoe simpel deze maaltijd ook is, zegt al dat je heel goed bezig bent.

Wil je zien hoe simpel ik (meestal) eet? Volg me dan op Instagram. Daar laat ik regelmatig mijn dagelijkse maaltijden zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.