Waarom het begrip Guilty Pleasure onzin is

Guilty Pleasure

Wees niet bang, je hoeft je favoriete reep Tony’s niet voorgoed te laten staan. Er is niets mis met een zogenaamde ‘guilty pleasure’ op zijn tijd, maar eigenlijk ook wel. Het gaat mij niet om wat je eet, maar om hoe je het noemt en dus welke fysiologische reactie er in je lichaam optreedt aan de hand daarvan. Nu denk je misschien; ach, wat maakt zo’n naam nou toch uit!? Ik zal het je uitleggen! De naam guilty pleasure doet vermoeden dat je (in dit geval) iets eet wat je heel lekker vindt, maar waar je je eigenlijk schuldig over voelt. Laten we daar alsjeblieft vanaf stappen!

Exact hetzelfde geldt overigens voor de ‘cheat maaltijd’.

Voeding is plezier

Eten doe je niet gewoon omdat je de voedingsstoffen nodig hebt. Natuurlijk, voedingsstoffen zijn enorm belangrijk. Er is echter een heel goede reden waarom we niet met zijn allen aan de maaltijdshakes zitten die ons alle essentiële voedingsstoffen leveren. Waarom? Omdat ze niet zo lekker smaken, ze bieden niet het genot van het eten van een echte maaltijd. En omdat je er niet op kunt kauwen en ze dus niet zo goed zal verteren, maar dat is een discussie voor een andere keer.

Zie je het al voor je? Drie keer per dag een shake en verder niks. Geen heerlijke appel waar je de eerste hap uit neemt. Of een lekker stukje zalm wat je met liefde hebt gebakken. Geen eitje met een zachte dooier meer en geen salade die zo lekker knapperig en vers is. Zou je er plezier aan beleven als dat allemaal wegvalt? Ik niet!

Voeding is zó veel meer dan alleen voedingsstoffen en dat weten we maar al te goed. Voeding is comfort, genot, plezier en sociaal. Het is goed voor jezelf zorgen, jezelf laten genieten, een momentje voor jezelf of juist met anderen. Wie dit leest weet waarschijnlijk dat je net zo goed kunt genieten van een maaltijd met groenten als van een stuk chocolade.

Guilty Pleasure

Schuldgevoel? Niet nodig!

Er wordt ons echter overal geleerd om jezelf vooral schuldig te voelen wanneer je iets eet wat niet helemaal binnen de kaders van ‘gezonde voeding’ valt. Chocolade bijvoorbeeld, of een stuk taart, ijs of chips. Iets wat je werkelijk ongelofelijk lekker vindt maar niet zo gezond is, kan voor jou wél werken. Hoe goed voel je je na het eten van een stuk chocolade? Je komt tot rust en bent eindelijk even echt ontspannen. Een genietmomentje. Pleasure.

Zo’n genietmomentje kan ontzettend belangrijk zijn om los te komen uit de dagelijkse hectiek, om eventjes te ontstressen.

Wat gebeurt er in werkelijkheid?

  • Mensen zijn gestresst voordat ze gaan eten
  • Ze genieten niet helemaal van wat ze eten omdat ze vinden dat het niet zo gezond is
  • Na afloop voelen ze zich schuldig
  • Ze voelen zich gedwongen om hun gedrag te compenseren door honger te lijden of teveel te sporten
  • De volgende dag hebben ze nóg meer zin in hun ‘guilty pleasure’ en eten er alleen maar meer van
  • En zo is de cirkel rond en komen ze in een neerwaartse spiraal terecht

Op die manier veroorzaakt het eten van iets lekkers alleen maar méér stress, ook op de lange termijn. Dit zijn de mensen die vol goede moed met een Paleo voedingspatroon aan de slag gaan, maar waar het niet voor werkt. Ze vallen niet af en gezondheidsklachten gaan niet over. Simpelweg omdat ze teveel van hun guilty pleasure eten, te weinig voedingsstoffen binnen krijgen vanuit hun compensatiegedrag en omdat ze nog steeds teveel stress hebben.

Dat schuldgevoel? Dat is niet alleen mentaal vervelend, ook fysiek heeft het veel invloed.

Schuldgevoel = slechte spijsvertering

Wie zichzelf schuldig voelt tijdens of vlak na het eten van iets (wat het ook is, dat maakt niet uit) wekt zelf een stressreactie op. Tijdens een stressreactie (sympathisch zenuwstelsel wordt geactiveerd) gaat je lichaam in de vecht- of vluchtmodus, het denkt werkelijk dat je achterna gezeten wordt door iets gevaarlijks en dat het daar iets aan moet doen om te overleven. Dit gaat ten koste van je spijsvertering. De spijsvertering kan alleen goed functioneren wanneer je in een staat van ontspanning bent, wanneer je rustig bent en het parasympathisch zenuwstelsel actief is.

Dat kan dus een grote rol spelen in het krijgen van buikpijn, hoofdpijn, een suikerdip, stemmingswisselingen, noem het maar op, na het eten van iets waar je je schuldig over voelde.

Guilty Pleasure

Waarom zou je ook?

Vraag je dat eens af, waarom moet je je schuldig voelen na het eten van iets specifieks wat JIJ lekker vindt? Dat iets niet binnen de kaders past van gezonde voeding (of wat jij als gezond beschouwt), betekent niet dat zulke voeding daadwerkelijk slecht voor je is. Het kan bijvoorbeeld bijdragen aan het zorgen voor je emotionele zelf. Ook dat is belangrijk. Emotioneel eten is helemaal niet erg, zolang je je bewust bent van de oorzaak van jouw stress en deze oorzaak aan gaat pakken. Dat is wat voorkomt dat je mee wordt gesleept in een eindeloze spiraal van emotie-eten welke ten koste gaat van je lichaam.

Door jezelf vooral niet schuldig te voelen na het eten van iets lekkers, maar het jezelf oprecht te gunnen en het te zien als momentje van ontspanning kom je heel veel verder. Daardoor wordt gezond eten ineens veel makkelijker. Je hebt niet langer het gevoel dat je gezond moet eten om je ongezonde gedrag te compenseren. Je gaat juist gezond eten omdat jij dat wilt, omdat jij er voor kiest. Omdat jij controle hebt over wat je wel en niet eet. Je luistert naar lichaam én geest.

Wanneer een guilty pleasure niet zo handig is

Let uiteraard op met voeding waar je intolerant of allergisch voor bent. In dat geval is rustig eten en ergens van genieten niet voldoende om het goed te laten verteren en stuur je je lichaam de verkeerde kant op. In dat geval kun je je favoriete voeding proberen om te toveren tot iets waar je wel prima tegen kunt (paleo taartjes of koekjes bijvoorbeeld) en daar van genieten.

Weten waar je wel en niet goed tegen kunt? Mijn cursus Eten op Gevoel leert je dat precies te ontdekken én je leert daarin bovendien hoe je op een gezonde manier met eten omgaat, hoe je stress vermindert en hoe je eindelijk echt in balans komt (hint: dat betekent in de meeste gevallen juist niet dat je 100% Paleo gaat eten!).

Eten op Gevoel leert je naar jouw eigen lichaam te luisteren. Zo kom je er vanzelf achter welke voeding wel en welke niet bij jou past. Het is makkelijker dan je denkt!

Wat is jouw Relaxing pleasure?

Laten we het dus eens anders noemen. In plaats van ‘guilty pleasure’ naar ‘relaxing pleasure’. Of noem het gewoon ‘iets heel lekkers’ want waarom zouden we er een naam aan moeten hangen?

Wat het ook is. Eet er hapje voor hapje van, geniet, kauw erop, kom helemaal in het moment. Laat je lichaam volstromen met positieve gevoelens en voel jezelf ontspannen. Zonder schuldgevoel. Daarmee voorkom je die opgeblazen buik achteraf, heb je niet langer het gevoel dat je morgen extra gezond moet eten om dit te compenseren, en kun je gewoon jezelf zijn. Ideaal om stress te verminderen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.