Waarom ik geen havermout eet. (en ook geen quinoa, rijst, boekweit of spelt)

Tenenkrommend. Het moet er nu echt van komen.

Ik raad het niet aan om havermout, quinoa, rijst, boekweit, spelt of welk (pseudo)graan dan ook te eten.

Ik hoef mijn mailbox maar te openen en er staat weer een vraag over granen in. Iets in de trant van:

  • Kan ik ingrediënt x ook vervangen door speltmeel/havermout/quinoameel?
  • Ik heb zo gezond Paleo ontbeten vandaag: havermoutpap, hoe denk jij daar over?
  • Past quinoa binnen Paleo?
  • Hoe denk je over rijst?

En echt, ik waardeer al die vragen enorm! Ik ben blij dat je er over nadenkt, dat is een goed teken. Blijf ze vooral stellen wanneer je twijfelt.

De reactie die ik het liefste zou geven ziet er ongeveer zo uit (behalve dat ik uiteraard geen eekhoorn ben):

89cc11bb79c854f69b1167569a6e28c4

Ik vind granen of pseudogranen géén gezonde optie. Mij maakt het niet uit dat havermout ineens hip is, of quinoa. Die kookboeken met havermout (in ELK recept in één boek havermout??) zijn leuk hoor, maar dan alleen om naar te kijken in de winkel.

Spelt wordt een oergraan genoemd dus is het ook Paleo? Nee. Verre van. De oermens at geen granen en ook geen pseudogranen. Ons lichaam is dan ook niet gemaakt om dit te eten. Zo simpel is het. Zie ik deze kwestie niet een beetje zwart-wit dan? Nee. Het houdt namelijk niet op bij gluten. Alle granen (én pseudogranen) bevatten antinutriënten die de darmwand kunnen beschadigen en daardoor de opname van voedingsstoffen verminderen en bovendien een (chronische) ontstekingsreactie veroorzaken.

Daarnaast bevatten granen lang niet zo veel voedingsstoffen als wordt beweerd en dat wat er dan wel in zit is ook nog eens niet al te goed opneembaar voor ons lichaam. In het slechtste geval kost het verteren van granen je zelfs meer voedingsstoffen dan het je oplevert. Je hebt er dus gewoon niks aan.

Op zijn best leveren granen je wat koolhydraten op in de vorm van snelle suikers. Snelle suikers die er vooral voor zorgen dat je niet van je suikerverslaving af komt, in het geval je daar nog mee worstelt.

Maar zijn havermout, rijst en quinoa dan geen ‘veilige’ granen/pseudogranen? Niet voor iedereen. Zeker niet als je in enige mate gevoelig bent voor gluten, en dan nog verschilt het per persoon. Ikzelf blaas op als een michelinvrouwtje wanneer ik rijst eet. (echt waar.. foto’s bespaar ik je)

We weten ondertussen wel dat we die koolhydraten ook prima uit groenten en fruit kunnen halen. PLUS heel veel vitaminen, mineralen en antioxidanten, en een fractie van de antinutriënten. (ja zelfs broccoli bevat in enige mate antinutriënten en niet alle antinutriënten zijn even slecht)

Het is voor mij ook niet zozeer een kwestie van ‘granen zijn de duivel en als je één hap eet gaat het mis’. Nee hoor, helemaal niet! Mij gaat het erom dat granen worden gegeten IN PLAATS VAN groenten. En dat is waar het mis gaat.

Mensen worden ziek (en/of komen aan) door verkeerde voeding en tekorten aan voedingsstoffen. We hebben het druk, haast en geen tijd. (en dat allemaal tegelijk) Elke dag opnieuw. Dat is een enorme belasting voor het lichaam. Het is dus jouw taak om je lichaam hierbij te ondersteunen. Uit de maatschappij stappen om stress te verminderen is voor de meeste van ons tenslotte geen optie.

Hoe ondersteun je je lichaam het beste? Juist: met vitaminen, mineralen en antioxidanten en de juiste bouwstoffen in de vorm van proteïnen, vetten en koolhydraten. Maar de grootste bulk voedingsstoffen zullen we uit groenten moeten halen. Ongeveer 1 kilogram per dag. Elke dag opnieuw.

Dat klinkt veel, maar dat is het niet. Ik haal het zelf met gemak, en dat is niet omdat ik elke dag spectaculaire maaltijden op tafel zet (bewijs is hier te vinden). Omdat de meeste mensen bij lange na niet aan 1 kg groenten per dag komen vraag ik me af waarom ze dan toch naar granen pakken. Nodig is het tenslotte niet.

Omdat het makkelijk is? Ook dat is geen excuus: op mijn website en in mijn kookboek vind je in totaal meer dan 500 makkelijk recepten zonder granen. Of is het gewoon nog zo ingeburgerd? (of is het een kwestie van goede marketing in granenland?)

Mijn advies is dus: vermijd alle granen en pseudogranen en focus je op het eten van meer groenten. Dat is nog veel belangrijker dan het wel of niet eten van granen. Ga lekker aan de zoete aardappel, pompoen, pastinaak, enzovoorts om je koolhydraten binnen te krijgen waar je ze nodig hebt, daar doe je je lichaam echt een groot plezier mee. Je zult zelfs zien dat deze groenten ontzettend makkelijk te bereiden zijn en 10x beter smaken dan rijst/spelt/boekweit/quinoa/havermout/enzovoorts. Wees creatief, en leg ook ’s ochtends een portie groenten op je bord.

Mag je dan nooit meer granen eten? Natuurlijk wel (alles mag, uiteraard). Maar zie die granen als extraatje, iets wat je zo af en toe eet. Zie ze echter niet als hoofdbestanddeel van je maaltijd en al helemaal niet als bron van voedingsstoffen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.