Wat is een lekkende darm?

Een lekkende darm, wat is dat precies? (en wat kun je eraan doen)

Wat is een lekkende darm?

De darmen zijn tegenwoordig vaak in het nieuws – ze zijn hip & happening! En niet zonder reden, want je darmen zijn ontzettend belangrijk bij het opnemen van voedingsstoffen, het immuunsysteem en zelfs je humeur. Darmen zijn de shit om het zo maar te zeggen. Maar het kan daar ook weleens misgaan en dan is er stront aan de knikker een probleem. Eén van die problemen is een lekkende darm. Het begrip heb je vast weleens gehoord, maar wat is het eigenlijk? Hoe weet je of je daar last van hebt, wat zijn de oorzaken en wat kun je er vervolgens aan doen?

Wat is een lekkende darm?

Een lekkende darm betekent (gelukkig maar) niet dat er continue ontlasting naar buiten loopt – dat zou niet zo handig zijn. Nee, het probleem met een darm die lek is, zit hem vooral aan de binnenkant. Het betekent namelijk dat er niet volledig verteerde stukjes voeding én bacteriën in het lichaam kunnen komen. Die horen daar niet. De darmwand bestaat uit zogenaamde tight junctions – poortjes die open en dicht kunnen gaan om voedingsstoffen door te laten, een soort mini sluisdeuren. Op deze manier worden voedingsstoffen opgenomen in het lichaam. Zijn de sluisdeuren defect en gaan ze té ver open, dan komen er ook grotere deeltjes in het lichaam terecht en dat is waar het is gaat.

Want hoewel je natuurlijk braaf je groenten eet, kan je lichaam daar maar heel weinig mee wanneer dit niet wordt verteerd en afgebroken tot hele kleine stukjes. Stukjes die zo klein zijn dat ze op kunnen worden genomen door de darmwand heen, en die niet meer herkenbaar zijn als broccoli of pompoen. Of probiotica, de liters kokosyoghurt, kombucha en zelf gefermenteerde kimchi of zuurkool die je weg werkt zijn heel goed voor je darmen. Maar alleen als die bacteriën daadwerkelijk in je darm blijven en niet door de darmwand heen gaan.

Gebeurt dit wel, dan wordt allereerst het immuunsysteem geactiveerd. Er zijn tenslotte stoffen in je lijf die er niet zouden moeten zijn en daar moet tegen worden gevochten, zo is je immuunsysteem geprogrammeerd.

Zo kun je je voorstellen dat wanneer die sluisdeuren in je darm constant open staan, er heel veel in je lichaam terecht kan komen wat er niet hoort. En dat je immuunsysteem daar behoorlijk druk mee kan zijn. Dit voel je niet meteen – je krijgt bijvoorbeeld geen koorts, je begint niet spontaan te niezen en hoeft ook niet ziek onder de dekens te kruipen. Toch kan er wel sprake zijn van een chronische laaggradige ontsteking.

Hoe weet je of je een lekkende darm hebt?

Hoewel je een lekkende darm dus niet zo makkelijk aan de buitenkant van je lichaam kunt zien, zijn er wel allerlei signalen die erop kunnen duiden. Veel mensen ervaren bijvoorbeeld vermoeidheid, hoofdpijn, gewichtstoename (vooral rondom de buik) of vervelende klachten die maar niet over gaan. Denk daarbij ook aan:

  • Darmklachten zoals diarree, obstipatie, veel gasvorming of een opgeblazen gevoel
  • Snel ziek worden (je krijgt iedere verkoudheid of griepje mee en loopt vaak te snotteren)
  • Niet helder na kunnen denken
  • Tekort aan voedingsstoffen
  • Huidproblemen (zoals acne en eczeem)
  • Continue trek in zoetigheid
  • Gewrichtsklachten
  • Psychische klachten zoals depressie of angst

Als laatste wordt een lekkende darm in verband gebracht met het ontstaan van auto-immuunziektes.

Oorzaken

Je weet nu wat er gebeurt in het lichaam wanneer je een lekkende darm hebt en welke gevolgen het kan hebben, maar hoe komt dit eigenlijk?

Allereerst speelt voeding een heel belangrijke rol bij het ontstaan van een lekkende darm – wanneer je regelmatig voeding eet wat ontstekend werkt raakt de darm geïrriteerd en zal deze (jawel) gaan ontsteken. Ook daardoor kunnen de poortjes in de darm open gaan staan. Denk daarbij aan het vaak eten van granen, suiker, e-nummers, zuivelproducten en andere sterk bewerkte voeding. Maar wanneer jij bijvoorbeeld overgevoelig bent voor iets noten of eieren, dan kunnen die in jouw geval ook bijdragen aan het ontstaan (of onderhouden) van een lekkende darm.

In het geval van gluten is er nog iets anders aan de hand – het eten van gluten op zich (ook wanneer je er niet gevoelig voor bent) zorgt er bij iedereen voor dat de poortjes in de darmen verder open gaan staan. De stof zonuline is hier verantwoordelijk voor. Dit effect houdt 72 uur na het eten van voeding met gluten aan, in die tijd zijn je darmen dus beter doorlaatbaar.

Andere factoren zijn:

  • Chronische stress
  • Toxinen (denk hierbij onder andere aan alcohol, medicatie, antibiotica en bestrijdingsmiddelen in voeding)
  • Darmflora (wanneer deze uit balans is werkt de darm minder optimaal en kan deze beter doorlaatbaar worden)

Dit kun je eraan doen!

Dit is eigenlijk het belangrijkste onderdeel hé? Want je kunt weliswaar een lekkende darm hebben, het is leuker om te weten hoe je dat vervolgens weer de goede kant op gaat helpen. Ik ga je daarom uitleggen wat je allemaal kunt doen!

  • Eet gezonder – deze spreekt denk ik voor zich. Om een lekke darm te genezen is het belangrijk dat je geen voeding eet welke je darm kan irriteren. Niet per se voor altijd, maar in ieder geval tot de darm sterker is en je weer ‘wat kunt hebben’. Dat broodje wat je om de dag eet bij de lunch, of dat koekje wat er regelmatig in gaat draagt bijvoorbeeld niet bij aan het helen van de darm.
  • Drink bouillon – bouillon bevat Zo Veel Gezonde Voedingsstoffen! Echt waar. Zeker voor je darm. Hier lees je er alles over.
  • Eet rustig. Je spijsvertering begint in de mond, vanaf dat moment heeft je spijsvertering invloed op hoe je voeding in de darmen aankomt. Of jij je eten naar binnen schrokt terwijl je TV kijkt, of je juist rustig eet, maakt dus wel degelijk verschil. Meer weten? Lees je hier.
  • Suppleer – maar niet zomaar, zie hieronder.
  • Verlaag je stressniveau. Doe yoga, mediteer, en maak je wat minder druk. Want ook dat is goed voor je darmen.

Suppletie bij een lekkende darm

Laten we voorop stellen dat ik er geen voorstander van ben om zelf te gaan dokteren met supplementen. Heb je echt een probleem en wil je meer dan een multivitamine, visolie of magnesium? Laat je dan het liefste voorlichten door een kPNI therapeut of orthomoleculair therapeut of ga naar een arts (want, reminder, ik geef geen medisch advies).

Veel mensen denken namelijk; ‘Wat, een lekkende darm? Nou, dan neem ik toch gewoon wat probiotica!? Probleem opgelost.’

Alleen zo werkt het dus niet. Weet je nog dat ik helemaal in het begin van dit artikel schreef dat er bij een lekkende darm ook bacteriën in het lichaam kunnen komen? Bacteriën die in de darm horen, horen niet verderop in het lichaam te komen, ze hoeven dus niet door de darmwand heen te gaan. Gebeurt dit wel, dan activeer je het immuunsysteem. Heb je een lekkende darm en neem je probiotica, dan kunnen ook die bacteriën door de darmwand heen komen. En dat wil je niet. Dat is dweilen met de kraan open.

Nee, begin alsjeblieft éérst met het creëren van een optimale omgeving in de darm en het repareren van de tight junctions (de sluisdeuren). Gezond eten, bouillon drinken en stress verminderen helpt al behoorlijk, maar dat is niet altijd voldoende. In dat geval kun je een zogenaamd darmprotocol gaan volgen.

Deze bestaat uit het nemen van

In een specifieke, opbouwende volgorde. Zo begin je eerst een tijdje met het nemen van prebiotica en glutamine, en daarna neem je de probiotica er pas bij. Wat het verschil tussen prebiotica en probiotica is lees je hier. Prebiotica voedt de gezonde bacteriën die er nog in de darm zijn, glutamine helpt bij het repareren van de darmwand en probiotica zorgt voor de aanvoer van nieuwe, gezonde bacteriën.

Glutamine en de darm

Glutamine is dus best belangrijk bij het repareren van de darm. Dit is een aminozuur wat volop voorkomt in de cellen van je lichaam, en in voeding vindt je het veel in (jawel) bouillon. Glutamine zorgt er in de darm onder andere voor dat de cellen bij elkaar worden gehouden – dat de tight junctions dicht blijven wanneer ze dicht moeten blijven.

Het kan dus heel fijn zijn om glutamine te nemen wanneer je aan de slag wilt gaan met het repareren van een lekkende darm. Begin echter niet in één keer met een heel hoge dosering glutamine, maar bouw het rustig op. Dan krijgen je darmen tijd om eraan te wennen en voorkom je vervelende klachten zoals gasvorming, een opgeblazen gevoel of darmkrampen. Hoe opbouwen? Dat lees je bij Ergomax, daar vind je een mooi darmprotocol waarin staat hoe je glutamine het beste kunt gebruiken.

Dit artikel is gesponsord door Ergomax.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.